לקבלת יעוץ ותיאום פגישה

השאירו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם

    אפליה בקבלה לעבודה מחמת הריון

    סע"ש (ת"א) 40226-12-16 מאי בינסטוק – מ.ד. תשובה סוכנות לביטוח (2008) בע"מ (פורסם בנבו 26/12/18)

    התובעת תבעה סך של 100,000 ₪ בטענה כי הופלתה לרעה בקבלה לעבודה בניגוד להוראות חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, התשמ"ח-1988 (להלן: "החוק").

    העובדות הרלוונטיות

    התובעת נרשמה כדורשת עבודה בלשכת התעסוקה, שולמו לה דמי אבטלה והיא הופנתה על ידי לשכת התעסוקה אל הנתבעת.

    הנתבעת היא חברה, סוכנות ביטוח, שבמועדים הרלוונטיים פעלה לגיוס עובדות ועובדים. התובעת הופנתה לנתבעת על ידי שירות התעסוקה ושלחה דואר אלקטרוני בצירוף 'קורות חיים' אל הנתבעת.

    ביום 10.11.16, התקיימה חליפת הודעות בדואר האלקטרוני בין התובעת לבין גב' בזיני. גב' בזיני שלחה הודעת דואר אלקטרוני אל התובעת בשעה 11:31, ציינה כי ניסתה להשיגה ללא הצלחה וביקשה שהתובעת תחזור אליה לתיאום ראיון. התובעת השיבה בשעה 11:50: "אמלי שלום, מתנצלת שלא יכולתי לענות, עדיין עם בחילות בוקר… התקשרתי אלייך שוב אך לא היה מענה. תרצי שנתאם ליום שני בצהריים? יש אצלכם חניה? תודה, מאי"

    גב' בזיני שלחה בשעה 11:54 הודעת דואר אלקטרוני נוספת בה שאלה: "בחילות? האם את בהריון? התובעת השיבה בשעה 12:43: "עוד מוקדם מכדי לומר. אני חושבת שזה פחות מתאים למייל. תרצי שנקבע ליום שני? אני פנויה כל היום. וכמובן אשמח לתשובה לגבי החניה. זה יעזור לי מאוד. מאי "

    לכך השיבה גב' בזיני בשעה 12:51: "מאי היי קודם כל אם יש הריון באופק אנחנו נוותר, תודה לך".

    לאחר הדברים הללו, התובעת לא פנתה אל הנתבעת, התובעת לא היתה הרה במועד זה, התובעת מצאה עבודה אחרת בתחילת חודש 12/2016, התובעת הגישה תביעתה בבית הדין ביום 19.12.16, כאשר הגיעה התביעה אל שולחנו של מר תשובה (המנהל בנתבעת), הוא התקשר אל התובעת לברר את פשר התביעה וכן הציע לה עבודה שכן עדיין היה זקוק לעובדים. התובעת סירבה להצעתו בנימוק שמצאה עבודה.

    הכרעת בית המשפט:

    שתי שאלות עמדו להכרעת בית המשפט, האם הפרה הנתבעת את הוראות חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, התשמ"ח-1988 וככל שהפרה את הוראת החוק מהו הפיצוי הראוי בנסיבות.

    חוק שוויון הזדמנויות בעבודה חוקק על מנת למנוע אפליה בעבודה ואת הדרתן של אוכלוסיות עובדים מוגנות משוק העבודה. בהקשר של נשים הרות הוא מצטרף לחוק עבודת נשים, תשי"ד -1954 שניהם יחד נועדו למנוע פגיעה בעבודתן של נשים בשל הריון ולידה ולתת להן הזדמנות שווה להשתלב בחיי העבודה.

    על פי הוראת סעיף 2 לחוק:

    "(א)לא יפלה מעסיק בין עובדיו או בין דורשי עבודה מחמת מינם, נטייתם המינית, מעמדם האישי, הריון, טיפולי פוריות, טיפולי הפריה חוץ-גופית, היותם הורים, גילם, גזעם, דתם, לאומיותם, ארץ מוצאם, מקום מגוריהם, השקפתם, מפלגתם או שירותם במילואים, קריאתם לשירות מילואים או שירותם הצפוי בשירות מילואים כהגדרתו בחוק שירות ביטחון [נוסח משולב], תשמ"ו-1986, לרבות מחמת תדירותו או משכו, כמשמעותו בחוק שירות בטחון [נוסח משולב], תשמ"ו-1986, הצפוי להם.

    לטענת הנתבעת, אפליה בשל הריון אינה רלוונטית בענייננו משום שהתובעת כלל לא הייתה הרה במועד בו נדחתה מועמדותה. לטענתה, העובדה שהתובעת לא היתה בהריון שומטת את הקרקע מתביעתה, ואולם בית המשפט דחה טענה זו. תשובתה של גב' בזיני אינה משאירה מקום לספק, גב' בזיני דחתה את מועמדותה של התובעת לתפקיד בשל כך שסברה שהיא בהריון או מתעתדת להיות בהריון. פסילת מועמדותה של אישה בשל עילה הנוגעת להריון אסורה. העובדה שהתובעת לא היתה הרה באותה עת, אף שככל הנראה סברה גב' בזיני אחרת, אינה משנה את העובדה שהדחיה נעשתה בשל הסברה שהתובעת הרה, די בכך כדי להפר את הוראת החוק קבע בית המשפט.

    שאלת גובה הפיצוי

    לאור מצוקת כוח אדם שהתפתחה בחברה ובהעדר מחלקת משאבי אנוש, מינה מר תשובה את גב' בזיני לתאם ראיונות למועמדים שהופנו על ידי לשכת התעסוקה. גב' בזיני קיבלה רשימת מועמדים והוטלה עליה המשימה לזמנם לראיונות, לא ניתנה לה הסמכות למיין או לקבוע מי מתאים לעבודה ומי אינו מתאים, על כן בית המשפט קבע כי זו אינה מדיניות של החברה אלא של גב' בזיני בלבד ואולם המנהל לא פעל לתקן את הטעות שיצרה גברת בזיני אך בית המשפט קבע כי זו לא מדיניות החברה.

    בית המשפט קבע כי התובעת ניסתה בכוונה לנסות לגרום לתובעת לחשוב שהיא בהריון כדי לא להיפגע בקבלת דמי אבטלה, וזאת על אף שלא הייתה בהריון לכן יש בכך פגם בתם ליבה, וזאת גם בשל היעדר פניה מקדמית למנהל לנסות ולגרום לו לתקן את הפגם.

    נוכח כל המור לעיל העמידו את פיצויי התובעת על סף של 15,000 שקלים וזאת בשל חוסר תום ליבה.

    מסקנת משרדנו הינה כי בית הדין לעבודה רואה בחומרה אפליה בקבלה לעבודה עקב היריון, על כן עובדת או עובד אשר הופלו בקבלתם לעבודה או לאחר שהתחילו לעבוד, מוזמנים לפנות למשרדנו לטובת בחינת התיק והגשת תביעה ולמיצוי זכויות.

    למיצוי זכויות בדיני עבודה – פנו אלינו כבר עתה טלפון 04-8100170

    לקבלת יעוץ ותיאום פגישה

    השאירו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם

      פרסום עורכי דין באינטרנט פרסום עורכי דין באינטרנט