לקבלת יעוץ ותיאום פגישה

השאירו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם

    הכל על ​ייפוי כוח מתמשך – הסבר מלא – עו"ד לדיני ירושה וצוואות

    בשנת 2017, תוקן חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות ונוסף לו פרק המסדיר את עניין האפוטרופסות בישראל. עד לשנה זו, ההחלטה על מינוי אפוטרופוס, שיקבל החלטות לגבי ענייניו הרפואיים או הרכושיים של האדם, היו בידיהם של רשויות המדינה ובית המשפט בלבד.

    רקע כללי

    כיום, החוק מכבד את רצונו של האדם, ומעביר לידי האנשים עצמם את הכוח לקבוע מי מבין קרוביהם יתמנה כאפוטרופוס שלהם ואפילו איך לטפל בהם רפואית ואיך לנהוג ברכושם, החל מהזמן שיהיה להם קשה לעשות זאת בעצמם ועד לשלב שכבר לא יוכלו לבטא זאת בעצמם. במילים פשוטות, נתנו לנו את האפשרות לקבוע מהיום מה יעשה עם גופנו ורכושנו בשארית חיינו, בזמנים שעודנו בחיים אך מתקשים או כבר לא יכולים לבטא זאת בעצמנו. עד לאחרונה, היו מספר מסמכים שנתנו מענה חלקי לבעיות של שארית החיים. למשל, אדם שכבר היה לו קשה להתנייד נאלץ לגשת לבנק ולהוסיף מיופה כח לחשבון וכן, לחתום על מסמכים שונים המרשים לאחרים לטפל בכל מיני עניינים שוטפים כמו איסוף תרופות מרשם ועוד. אך לבעיות אחרות, כמו הצורך במעבר לבית אבות או העסקת מטפלת בבית, לא היו כלל מענה ופתרונות. במקרים כאלו, קרוביו של האדם שמצבו הידרדר, נאלצו לעבור מסכת בירוקרטית קשה לפני כל החלטה שכזו.

    מה זה ייפוי כוח מתמשך, למה הוא נועד ומה הוא מחליף?

    החידוש הוא, שיפוי הכח המתמשך הוא מסמך אחד שנותן מענה שלם וכולל לכל העניינים – האישיים, הרכושיים והרפואיים – בתהליך אחד ובליווי צמוד של עורך דין המוסמך והמוכשר לכך. האפשרות לקבוע מראש לשארית החיים, מה יקרה כמעט בכל סיטואציה, בוודאי תיתן לך ולקרובים אליך שקט נפשי וודאות. תהליך עריכת ייפוי הכח המתמשך כולל מספר מפגשים אל מול עורך הדין ואורך 4 – 6 שעות. במהלכו, עורך הדין מסביר לך את משמעויותיו של יפוי הכח המתמשך, מטרותיו ותוצאותיו ומלווה אותך צעד אחר צעד עד שתבטא ככל האפשר את רצונותיך ביפוי הכח המתמשך. כמו כן, אנשים שקרובים אליכם, ישותפו בתהליך ותוכלו לקבוע מי מהאנשים שאתם סומכים עליהם ישמש בעתיד מיופה הכח או יפקח במידת הצורך. בענייני בריאות ורפואה ישותפו בתהליך גם אנשי מקצוע מהתחום. בסוף התהליך, עורך הדין מפקיד את יפוי הכח המתמשך במערכת המוגנת והשמורה של האפוטרופוס הכללי. לאחר ההפקדה, תמיד תוכלו להיכנס בעצמך למערכת האפוטרופוס באמצעות סיסמה שבחרת, לבחון את יפוי הכח ולבצע פעולות נוספות בקשר אליו. כל האמור נכתב בכלליות בלבד ואין הוא ממצה את כל הנושא. מה שגם, יתרונותיו של ייפוי הכח המתמשך רבות ולא ניתן למנות את כולם כאן. לנוחותך, צירפתי כאן דוגמא למסמך יפויי כח מתמשך.

    לחץ כאן להורדת המדריך לממנה – ייפוי כח מתמשך

    שאלות ותשובות – המדריך לממנה

    מהו יפוי כח מתמשך?

    מסמך שמאפשר לך לקבוע מי יהיה האדם שיהיה מורשה לקבל במקומך החלטות בקשר לעניינים אישיים או רפואיים או רכושיים או לכל אלה, כשלא תהיה לך כשירות לעשות את זה בעצמך עקב חוסר מסוגלות. בבוא העת, תהיה לך ודאות גבוהה כי רצונך היום הוא זה שיקבע בשארית החיים.

    מיהו הממנה?

    את/ה. אדם מעל גיל 18 שמסוגל להבין את המשמעות של מתן ייפוי כוח מתמשך, מטרותיו ותוצאותיו. במסמך זה הינך ממנה אדם אחר, שיהיה מוסמך לפעול בשמך בעניינים שקבעת ביפוי הכח המתמשך ולייצג אותך בקשר אליהם בהתאם להוראות ולהנחיות שתקבע במסמך זה.

    מיהו האפוטרופוס הכללי ומה תפקידו?

    הגורם הממשלתי – מפקח העל – שאחראי על רישומו התקין של ייפוי הכח המתמשך במרשם ושמירתו במאגר סודי. בהובלתו של האפוטרופוס הכללי הוסדר מסמך ייפוי הכח המתמשך כתחליף למנגנון אפוטרופסות המורכב. מידי כ-3 שנים המשרד ישלח לך דרך ההתקשרות שבחרת "דף רענון" הכולל את עיקרי הפרטים שקבעת במסמך זה ויזכיר לך כי באפשרותך לשנות אותם. כשיתקיימו התנאים לכניסתו של ייפוי הכח המתמשך לתוקף, האפוטרופוס הכללי הוא זה שיבחן את הדבר וימסור בכתב את האישור לכך.

    למה נדרשת סיסמה למערכת המקוונת?

    בתום תהליך עריכת ייפוי הכח המתמשך, משרד האפוטרופוס הכללי יאפשר לך לצפות בייפוי הכח המתמשך שיופקד אצלו, בכל זמן ולבצע פעולות דרך מערכת אינטרנטית באופן עצמאי.

    מיהו מיופה הכח?

    אדם אחר שאתה מבקש שיהיה מוסמך לפעול בשמך בעניינים שקבעת ביפוי הכח המתמשך ולייצג אותך בקשר אליהם בהתאם להוראות ולהנחיות שתקבע במסמך זה – רק לאחר שכבר לא תהיה מסוגל להחליט בעצמך.

    מי כן יכול לשמש כמיופה הכח?

    בכלליות, כל אדם מעל גיל 18, שאינו מסובך כלכלית ושאין לך תלות בו, תוכל לבחור בו כמיופה הכח שלך. כך למשל כן יכולים לשמש כמיופה כח:

    1. בן משפחה קרוב מעל גיל 18, שאינו מסובך כלכלית.
    2. חבר או מכר מעל גיל 18, שלא נותן לך טיפול רפואי, שלא מספק לך מגורים ושלא מסובך כלכלית.

    בכל מקרה, חובה לבחון האם האדם שנבחר לתפקיד זה עומד בכל תנאי החוק ומסכים לקבל על עצמו את התפקיד

    מהם ההחלטות והפעולות שמיופה הכח יכול לייצג אותי?

    החוק גמיש ומאפשר לך לבחור מהם בדיוק אותם עניינים שמיופה הכח רשאי להחליט במקומך לגביהם, כאשר לא תהיה מסוגל לעשות זאת בעצמך.

    מהם "עניינים רכושיים"?

    כל ענייני הכספים והרכוש שלך הנחוצים להסדרת כל עניינך הכספיים כסדרם ושמירה עליהם, למשל: השכרת הדירה לאחר מעברך לדיור מוגן. לעומת זאת, עסקאות גדולות ברכושך, לא יתאפשרו אלא אם תקבע זאת במפורש.

    מהם "עניינים אישיים"?

    כל ענייני היום-יום הקשורים לרווחתך ולצרכיך. למשל: רכישת מוצרים או איסוף דברי דואר במקומך. ואם בחרת שמיופה הכח גם רשאי לקבוע בעניינים רפואיים, אלה גם יחשבו כעניינים אישיים.

    מהם "עניינים רפואיים"?

    כל העניינים הקשורים לבריאותך וקבלת החלטות הנוגעות לגופך ולדרך הטיפול בך. למשל: הסכמה לניתוח. חשוב לדעת, כי עניינים הקשורים בהחלטות לגבי סוף החיים לפי חוק החולה הנוטה למות, כמו אי-ביצוע החייאה, לא נחשבים לעניינים רפואיים ויש למלא מסמך נפרד על מנת להסדירם. גם לענייני פסיכיאטריה נדרשת הסמכה מפורשת -ראה פרק הנחיות למיופה כח.

    ניתן לבחור יותר ממיופה כח אחד?

    בהחלט, החוק גמיש ומאפשר לך אפילו לקבוע כי כל כל אחד ממיופה כח יוכל לקבל החלטות בעניינים שונים.

    למה נועד מיופה כח "בנוסף"?

    אם ברצונך לקבוע יותר ממיופה כח אחד, כך שכל אחד ממיופה הכח יהיה מורשה להחליט בעניינים שונים. למשל: האחד בעניינים רפואיים והשני בעניינים רכושיים.

    למה נועד מיופה כח "במשותף"?

    אם ברצונך לקבוע כי החלטות לגבי העניינים שבחרת יתקבלו במשותף. למשל: שהחלטה על ביצוע ניתוח תתקבל רק אם שני מיופה הכח הסכימו עליה במשותף.

    למה נועד מיופה כח "חלופי ל:"?

    למקרה שמיופה הכח הראשון לא יוכל לשמש בתפקיד זה, ניתן לקבוע כי מי שיחליף אותו יהיה מיופה הכח החלופי. למשל: אם מיופה הכח הראשון נפטר או לא יסכים מכל סיבה שהיא לשמש בתפקיד זה, מיופה כח השני יחליף אותו.

    מהן הנחיות מקדימות?

    הוראות וכללים שתוכל לקבוע כיום, שיתחשבו בהם בבוא העת, גם כאשר כבר לא ניתן יהיה לשמוע מפיך את דעתך ורצונך.

    מה זה "מסוגל להבין בדבר"?

    כיום, כשהינך קורא שורות אלה בהבנה – אתה מסוגל להבין את הדברים והעניינים שבהם מסמך זה עוסק. החוק קובע כברירת מחדל שבבוא העת, רק רופא מומחה יוכל לקבוע האם אתה כן "מסוגל להבין בדבר" או לא. במקרה שיקבע שלא – יכנס יפוי כח זה לתוקפו. עם זאת, באפשרותך לבקש דרך שונה לקביעה זו. למשל: "כאשר שני ילדיי, אברהם ויצחק, יאמרו זאת".

    האם ניתן לקבוע מועד כניסה לתוקף?

    אך ורק לגבי ענייני רכוש. לגבי יתר העניינים יפוי הכח יכנס לתוקפו לאחר שיקבע כי אינך "מסוגלת להבין בדבר". סעיף זה יכול לתת מענה למשל במקרה שברצונך להסמיך את מיופה הכח כבר מהיום לבצע פעולות בבנק או להשכיר דירה שבבעלותך.

    מי ידע שייפוי הכח נכנס לתוקף?

    מיופה הכח שבחרת ידע על כניסתו של ייפוי הכח המתמשך לתוקף. באפשרותך לבחור כי אדם נוסף יקבל ממיופה הכח הודעה כשזה יקרה. אם יפוי הכח יכנס לתוקפו יתכן שמצבך אז לא יאפשר לך ליידע אנשים החשובים לך לגבי השנוי הפתאומי במצבך. הודעה לגבי כניסת יפוי הכח לתוקפו לאדם אחר, חוץ ממיופה הכח, תאפשר גם פיקוח וביקורת כלליים על הנעשה לגביך. בכל מקרה, חובתו של מיופה הכח להודיע למשרד האפוטרופוס הכללי, אשר יכול לתת תוקף לייפוי כח המתמשך.

    מהן ההנחיות המקדימות למיופה הכח?

    סמכויות מיופה הכח לקבל החלטות ולבצע פעולות עם כניסתו לתפקיד, כפי שתקבע במסמך זה ובהתאם לרצונותיך. כאן תוכל לבטא במילותיך היום ומראש, כמעט ללא מגבלה, איך הדברים יטופלו ויתנהלו כשיהיה לך קשה או כשלא תוכל לומר זאת בעצמך.

    למה נדרשת הסמכה מפורשת?

    מיופה הכח יוכל לפעול לפי ההוראות וההנחיות שקבעת חוץ ממקרים מסויימים, לגביהם תידרש הסכמתך המפורשת מראש. למשל: מתן מתנות, תרומות, ערבות או לקיחת הלוואות שסכומן מעל ל-100,000 ש"ח; העברתך לבית אבות אגב מכירת הבית ועוד. חשוב לדעת, כי במקרים מסויימים בכל מקרה ידרש אישור בית משפט לפני הפעולה, גם אם הסכמת לה מראש. למשל: מכירת הבית.

    מדובר בעניינים רפואיים?

    החוק מבדיל בין עניינים רפואיים גופניים לבין עניינים פסיכיאטרים – להם נדרשת הסכמתך המפורשת מראש. ניתן גם לקבוע מראש כי מיופה הכח לא יהיה כלל מוסמך לקבל החלטות או מידע לגביך בענייני פסיכיאטריה.

    מה זה "גם אם אתנגד לכך"?

    משמעות סימון סעיף בשפה פשוטה: "אל תקשיבו לי בענייני פסיכיאטריה" – כבילת רצונך בזמן אמת. יש לזכור, כי גם לאחר כניסתו של ייפוי כח המתמשך לתוקפו, תמיד תהיה חובה להתחשב ברצונותיך ובקשותיך אם מצבך יאפשר זאת, בתקופות צלילות והבנה. סעיף זה קובע כי גם בתקופות צלילות, יש לפעול על פי הקביעה שסימנת כאן – שלא להתחשב ברצונך בזמן אמת לגבי עניין פסיכיאטרי.

    באילו מקרים יפקע ייפוי הכח?

    לאחר כניסתו של מיופה הכח לתפקידו יתכן ויחולו שינויים שלא יאפשרו לו להמשיך לבצע את תפקידו. למשל: הסתבכות כלכלית, שינוי במצבו הבריאותי, נסיבות משפחתיות או אם הודיע על התפטרות.

    מה זה "נסיבות אחרות"?

    נועד על מנת לתת מענה למקרים אחרים שלא מוזכרים בחוק. כך למשל, במקרה שבן הזוג משמש מיופה כח, אך החל במערכת יחסים אחרת מבלי לעזוב את הבית; או אם הפריד את חשבונותיו.

    האם ניתן לבטל את ייפוי הכח?

    בהחלט. ניתן לבטל את ייפוי הכח המתמשך בכל עת על פי רצונך. אך במקרה שייפוי הכח נכנס לתוקף, אם סעיף זה סומן – שמשמעותו "אל תקשיבו לי לגבי ביטול בזמנים שאיני מסוגל להחליט" – לא יהיה ניתן לבטלו ללא פנייה לבית משפט.

    מה ההבדל בין ביטול לפקיעה?

    ביטול יכול להיעשות רק בידי הממנה – את/ה. משמעותו, סיומו המוחלט והסופי של ייפוי הכח. מרגע הביטול, לא תהיינה להוראותיו כל תוקף חוקי. פקיעה אינה בהכרח מביאה לסיומו של ייפוי הכח. יתכן שהפקיעה תחול רק על עניין מסויים ומוגדר ויתר ההוראות ימשיכו להתקיים. לפי החוק, אם מיופה הכח נכנס להליך של פשיטת רגל, הרי שייפוי הכח יפקע בקשר אליו בלבד. יתר הוראות ייפוי הכח ימשיכו לעמוד בתוקף. כך שבדוגמא זו, אין כל מניעה שמיופה הכח המשותף או המחליף ישמשו בתפקיד זה.

    מיהו האדם המיודע?

    המיודע הוא מפקח העל מטעמך בכל הקשור לייפוי הכח המתמשך והתנהלות מיופה הכח. מרגע הכניסה לתוקף של ייפוי הכח, מיופה הכח מחוייב לדווח למיודע באופן מלא על כל הנעשה בעניינך. המיודע יוכל לבקר את עשיית מיופה הכח ואף לבקש לעיין בהוצאות ובמסמכים השונים. יש הממליצים על מינוי אדם מיודע שהממנה סומך עליו. שאחרת, האפוטרופוס הכללי ישמש כמפקח העל היחיד כברירת המחדל. לידיעתך, באפשרותך לבקש מעורך הדין שערך את ייפוי הכח לשמש כמיודע.

    האם ניתן להגביל את המידע שידווח?

    כן. ניתן לקבוע כי מיודע יקבל דיווח בנושאים או מועדים מסויימים בלבד וכן, ניתן לקבוע יותר ממיודע אחד. אז, ניתן לקבוע למשל כי עניינים רפואיים ידווחו למיודע א' ועניינים רכושיים למיודע ב'.

    המיודע יקבל לידיו את ייפוי הכח?

    לא, אלא אם יסומן הסעיף שמתיר למיודע לקבל העתק ייפוי הכח.

    האפוטרופוס הכללי לא מפקח ממילא?

    משמעות סימון סעיף זה היא שמיופה הכח בין היתר יחוייב להעביר דיווחים ודו"חות לאופטרופוס ובכך יוטל על מיופה הכח עומס נוסף.

    המטפל יקבל לידיו את ייפוי הכח?

    לא, אלא אם תסמן סעיף זה ב"כן" על איזה ייפוי כח "רפואי" מדובר? ניתן לקבוע כי ייפוי הכח המתמשך יכלול עניינים רפואיים. אך קיימת חלופה לתת הנחיות וייפוי כח דרך טופס אחר מטעם משרד הבריאות. חשוב לציין, כי ייפויי כח אלה לא נותנים מענה לגבי ענייני "סוף החיים" לפי חוק החולה הנוטה למות.

    מה המעמד של קרובי המשפחה?

    לאחר שייפוי הכח יכנס לתוקף, קרובי המשפחה יהיו זכאים לקבל מידע על זהות מיופה הכח, המיודע וכן על סוגי העניינים שקבע הממנה. לפי החוק, חלה על מיופה הכח חובה להיוועץ במידת הצורך עם בני משפחת הממנה ולהיעזר בהם לצורך קידום ענייני הממנה. ככלל, תפקידם הטבעי של קרובי המשפחה הוא לשמור על ענייני הממנה.

    האם ניתן להגביל קרוב מלקבל מידע?

    כן, בהחלט. כאמור, החוק מתיר לקרובים לקבל מידע, אך באפשרותך לקבוע כי המידע או חלקו לא ימסר למי מבני המשפחה. ניתן לערוך ברשימה את קרובי המשפחה ולהחליט מי מהם, כולם או חלקם, לא יהא זכאי לקבל את המידע.

    לקבלת יעוץ ותיאום פגישה

    השאירו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם

      פרסום עורכי דין באינטרנט פרסום עורכי דין באינטרנט